pondělí 7. dubna 2014

Z malého Layna bude velké Layno… Pořádná hromada

Úvodní fotka (titulka)
Bylo, nebylo. Jednoho dne se dva bráchové – Honza a Tomáš Vimmerovi – rozhodli, že si založí cestovní kancelář. Není to ale klasická, obyčejná cestovkaMyšlenka, která ji odlišuje od ostatních, samozřejmě nevznikla ze dne na den. Jak to vypadá, když se snoubí láska k cestování s chutí podnikat? To se dočtete v dnešním rozhovoru o Layno Tour, který připravila Petra Polesová.
Budapešť byla takovou první punkovou cestou, kam jsme jeli na vlastní pěst.
Honzo, kdy tě poprvé napadlo, že vznikne Layno Tour?
Když bych začal úplně od počátku, tak na gymplu jsme s klukama nechtěli trávit jarní prázdniny doma a ani jsme nechtěli jet s rodiči na nějaký zájezd. Rozhodli jsme se, že si vezmeme auto a pojedeme někam. Kamkoliv. Byli jsme zrovna v učebně němčiny, kde visela na zdi mapa. Tak jsme se dívali, kam bychom tak jeli a rozhodli jsme se pro Budapešť.
Jak to bylo tedy dál?
Pak následovaly další tripy: Švédsko, Norsko, Island, Anglie, Ukrajina, Španělsko a Chorvatsko. Já jsem pak jel i do Brazílie a na Seychely. Jednoduše se mi dařilo nacházet levné letenky a možnosti zájezdu jsem nadhazoval skupině lidí, která se postupně zvětšovala, a tak jsem vytvořil skupinu na Facebooku. Najednou se tam začali přidávat už i kámoši kámošů. Nakonec to došlo do stádia, kdy jsme do Norska jeli v 16 lidech. Poslední neoficiální zájezd pak byl do Francie na hory, a to jsme naplnili autobus 40 lidmi.
Myšlenka založení cestovky v té době už asi byla.
Ano, v té době už myšlenka založení cestovky byla reálná. A poslední cesta nás utvrdila v tom, že lidé mají o zájezdy tohoto typu zájem a my jim uměli nabídnout něco, co tady ještě není. A tak jsme se do toho pustili.
HONZA PODNIKÁ UŽ OD 19 LET A V PODNIKÁNÍ JE ÚSPĚŠNÝ.
HONZA PODNIKÁ UŽ OD 19 LET A V PODNIKÁNÍ JE ÚSPĚŠNÝ.
Nenašel jsem žádnou cestovku, která by nabízela zájezdy, kam jezdí samí mladí lidé.
Měl jsi předtím už nějaké zkušenosti s podnikáním?
Zakládání cestovky pro mě nebyl úplně krok do neznáma, protože jsem podnikal zhruba od 19 let. Rok jsem byl na střední škole v Americe a hned po příjezdu jsme šli s kamarády hrát vodní fotbálek. Zalíbilo se mi to a ze srandy jsem řekl, že ho koupím a dám ho do Opavy. Nikdo tomu moc nevěřil, ale já to hecnul a fotbálky jsem si objednal. Nechtěl jsem mít prostě už v létě brigádu, místo toho jsem sám začal zaměstnávat brigádníky. V tomhle případě šlo ale jen o živnost.
Co tedy bylo třeba u založení cestovky?
Potřebuješ koncesi a taky člověka, který buďto má v tomhle oboru praxi nebo ho studoval. Měl jsem štěstí, protože brácha vystudoval na ekonomce obor se zaměřením na cestovní ruch, takže je vedený jako zodpovědná osoba. Hodně věcí jsme se založením řešili taky s notářkou. Společnost s. r. o. je prostě něco jiného než živnost.
HONZA (VLEVO) A TOMÁŠ (VPRAVO) NA SOUTĚŽI ROZJEZDY ROKU 2013. Foto: Viktor Šulc
HONZA (VLEVO) A TOMÁŠ (VPRAVO) NA SOUTĚŽI ROZJEZDY ROKU 2013.
Foto: Viktor Šulc
Potýkali jste se zpočátku s nějakými překážkami? Bylo něco, přes co jste se museli tzv. „předrkotat“?
My se pořád drkotáme. (smích) Výhoda v zakládání cestovky byla v tom, že jsem měl už předem vytvořený podnikatelský plán. Když totiž přišla doba a já si měl vybrat téma bakalářské práce, nechtěl jsem dělat něco zbytečně, a proto jsem psal bakalářku přímo na téma podnikatelského plánu cestovní kanceláře. Díky tomuhle pak bylo samotné založení jednodušší. Už jsem věděl, co všechno musím úřadům zaslat. Kromě koncese samotné musíš mít ze zákona ještě ke společenské smlouvě i pojištění proti úpadku. Musel jsem proto ještě i obíhat pojišťovny a hledat nejlepší nabídku.
Nejde se nezeptat. Proč název Layno? Podobnost při výslovnosti s lejnem je až příliš nápadná.
To je přesně ten důvod proč Layno. Vyvolává zájem a lidi se prostě zeptají. Je to jednoduše zapamatovatelné, zároveň kontroverzní až popudlivé. Název odpovídá naší cílové skupině, kterou se snažíme oslovit. Nesnažíme se totiž zalíbit všem. Jestli mě moje babička při pomyšlení na to, že se moje cestovka jmenuje „lejno“, zavrhne a řekne: „s hovnem nikam nepojedu“, tak mi to může být jedno, protože jsou pro mě důležití mladí lidé. A právě oni ocení, že je název cestovky vtipný.
Náš typický zákazník stráví na Facebooku tak 8 hodin denně, má 500 přátel a rád si prohlíží obrázky a videa.
A jak tedy vznikl ten název?
Právě když jsem vytvářel skupinu na Facebooku. Potřeboval jsem ji nějak rychle nazvat, protože jsem spěchal a chtěl jsem něco, co si lidi zapamatují. V ten okamžik mě napadlo prostě ,,Hovno tour‘‘. Samozřejmě jsem ještě nezamýšlel, že v tomhle budu podnikat. Název se ale uchytil ve stylu: „Kam pojede Hovno? Kam jede Hovno tour příště?“ apod. To se nám líbilo a svým způsobem jsme u toho zůstali.
Ne tak úplně. Jak to?
Název jsme pak řešili s notářkou. Když se totiž zapisuješ do obchodního rejstříku, nesmí tam být hanlivé názvy. Takže původní název vypadl hned. Další variantou pak bylo Lejno, k tomu nám notářka řekla, že šance na jeho uznání je 50:50, podle toho, jaký úředník spis dostane. Tak jsme přemýšleli dál. Protože je cestovka zaměřená na mladé, uvažovali jsme nad nějakým anglickým názvem. Vzešlo z toho nakonec Layno, což v překladu znamená „žádné ležení“ a vypovídá přesně o tom, co nabízíme. Výhodou je i to, že starší generaci, která není naší cílovkou, název nepohorší, protože to automaticky čtou jako „lajno“.
NA ZÁJEZDECH LAYNO TOUR NUDU NEZAŽIJETE.
NA ZÁJEZDECH LAYNO TOUR NUDU NEZAŽIJETE.
Díky té zapamatovatelnosti názvu je poměrně jednoduchý marketing…
V tom máš pravdu. Máme vlastně levnou marketingovou reklamu, protože nám ji psi dělají prakticky na každém rohu. (smích) S tím názvem se dá prostě snadno pracovat. Ve výsledku je ale propagace převážně postavená na Facebooku, kolem toho se točí všechno. Dáváme tam fotky, videa, vidíme i tu interakci. A tím, že máme jasně určenou cílovku mladých lidí, tak je to pro nás jednoduché. Naše generace Facebookem prakticky žije. Asi by tedy bylo zbytečné dávat inzerát do novin. Jinak samozřejmě ještě fungujeme na webu.
Sám do mladé generace patřím a připadá mi lepší zaměřit se na jednu cílovou skupinu, která je mi blízká a vím, co vyžaduje.
Co plánuješ, že s Laynem bude dál? Přece jen jste stále v počátcích.
Z malého „lejna“ bude velké „lejno“, pořádná hromada. (smích) Jednoznačně chceme stále stavět na osobním přístupu, což podle mě konkurence nedělá. Oni třeba mají nějaký jeden zájezd pro mladé lidi, ale je neuvěřitelně masový. Ztrácí se v tom ta podstata, na které chceme stavět my. Není to o tom, že bychom chtěli mít vztah zákazník a zprostředkovatel zájezdu, ale bereme ty lidi jako kamarády. Takže když se třeba přihlásí někdo, koho neznáme, tak se k němu nechováme nadřazeně. Hned si potykáme, normálně se s ním bavíme, žádné oficiality. Už v autobuse se snažíme všechny znát křestním jménem. To jsou věci, které nejdou vidět, nejsou hmatatelné, ale lidi to ocení.
——————————————————————————————————————————————————
PŘI ROZHOVORULayno tour je skutečně cestovka zaměřená na mladé lidi. Zájezdy nabízí relativně levně a v případě, že nemáte zrovna moc peněz, máte možnost přivést nějakého svého kamaráda a získáte tak slevu 10 %. Pokud tedy takových přátel přivedete 10, jedete vlastně zadarmo. S Laynem můžete jezdit na zimní zájezdy do Alp, na letní dovolenou do Chorvatska, a také zažít poznávací výlet do některé z Evropských metropolí. V blízké době se „lejňáci“ chystají třeba do Barcelony. Kromě toho můžete pomoct také handicapovaným, když pojedete na krátký zájezd na území ČR jako jejich asistenti (více zde).  My u ničeho nebudeme samozřejmě chybět. Co vy?
Autorské okénko: S Honzou jsme se poznali na podzim v Opavě předtím, než jsme se vydali na výšlap na Lysou. V té době jsem už o cestovce Layno Tour, kterou vede spolu s bráchou, věděla. Byla jsem proto velmi ráda, že jsme navázali spolupráci. Rozhovor probíhal v přátelském duchu, nemusela jsem z Honzy nic složitě tahat, neboť je to člověk velmi upovídaný a skoro hodinový záznam mi při přepisu následně dal tedy hodně zabrat. Obsah by vydal nejméně na 3 rozhovory, ale snad se vám tenhle zkrácený bude líbit.

Žádné komentáře:

Okomentovat